پروفایل
منوی دسته بندی همه مقالات

درمان روماتیسم مفصلی

 .

در این مقاله قصد داریم در مورد درمان روماتیسم مفصلی صحبت کنیم و البته مواد غذایی که می‌تواند کمک کننده باشد، راهکارهای درمان ریشه‌ای و درمان علامتی را نیز توضیح خواهیم داد.
البته هدف ما از نشر این مقاله پاسخ به سوالاتی در مورد درمان قطعی روماتیسم مفصلی است و دقت داشته باشید که مواد غذایی که به صورت علامتی می‌تواند کمک کننده باشند و یا حتی داروها منجر به درمان روماتیسم مفصلی نمی‌شوند.

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی، که به آن آرتریت روماتوئید نیز گفته می‌شود، یک بیماری التهابی مزمن است که مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری باعث درد مفاصل، تورم و سفتی در مفاصل می‌شود.

علائم شامل :  تورم مفاصل، احساس خستگی، قرمزی مفاصل، حساسیت و خشکی چشم‌ها، خشکی دهان، بروز گره‌های پوستی و التهاب ریه‌ها می‌باشد. علت دقیق آن ناشناخته است، اما زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به اشتباه بافت‌های سالم مفصل را مورد حمله قرار می‌دهد.

برای تشخیص آرتریت روماتوئید، معمولاً از آزمایش‌های خونی برای بررسی فاکتور روماتوئید و آنتی‌بادی‌های ضد-CCP، نرخ رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) و تصویربرداری‌هایی مانند اشعه ایکس و MRI استفاده می‌شود.

مواد غذایی برای درمان روماتیسم مفصلی؟

برای کمک به مدیریت روماتیسم مفصلی، توصیه می‌شود که رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی ضد التهابی داشته باشید. در اینجا برخی از مواد غذایی مناسب برای این منظور آورده شده است:

ماهی‌های چرب : مانند سالمون، تن، ساردین و هرینگ که سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند و می‌توانند به کنترل التهاب کمک کنند.

میوه‌ها و سبزیجات : غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها که می‌توانند به ثبات مولکول‌هایی که التهاب را تحریک می‌کنند کمک کنند و همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند.

غلات کامل : مانند جو، گندم کامل، برنج قهوه‌ای و کینوا که ممکن است به کاهش سطوح پروتئین واکنشی C (CRP) کمک کنند و خطر بیماری قلبی را که در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی بالا است، کاهش دهند.
حبوبات : منبع خوبی از پروتئین هستند و برخی از آن‌ها سرشار از اسید فولیک، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم هستند که همگی برای سلامت قلب و سیستم ایمنی مفید هستند.

آجیل : سرشار از چربی‌های مفید تک‌غیراشباع هستند و برای خواص محافظتی قلبی شناخته شده‌اند.

همچنین توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، شکرهای تصفیه‌شده و الکل به میزان زیاد خودداری کنید. قبل از شروع هر رژیم غذایی جدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که انتخاب‌های مناسبی برای حمایت از سلامت کلی خود انجام می‌دهید.

در ضمن هر ماده غذایی که هضمش برای بدن سخت است یا بعد از مصرف آن احساس سنگینی داشتید سعی کنید به مقدار کمتری از آن استفاده کنید.

دارو های مورد استفاده در درمان روماتیسم مفصلی؟

در درمان روماتیسم مفصلی، انواع مختلفی از داروها استفاده می‌شوند که هر کدام وظایف خاصی دارند. در اینجا فهرستی از داروهای رایج که ممکن است توسط پزشکان تجویز شوند آورده شده است:

  • متوترکسات (Methotrexate)
  • هیدروکسی کلروکین سولفات (Hydroxychloroquine Sulfate)
  • لفلونوماید (Leflunomide)
  • سولفاسالازین (Sulfasalazine)
  • توفاسیتینیب (Tofacitinib)
  • باریسیتینیب (Baricitinib)
  • اوپاداسیتینیب (Upadacitinib)
  • آدالیموماب (Adalimumab)
  • سرتولیزوماب پگول (Certolizumab Pegol)
  • گلیموماب (Golimumab)
  • انفلیکسیماب (Infliximab)
  • ریتوکسیماب (Rituximab)
  • توسیلیزوماب (Tocilizumab)

این داروها ممکن است به صورت تکی یا ترکیبی استفاده شوند و می‌توانند به کاهش التهاب، کنترل علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل کمک کنند. همچنین، برخی از این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و نیاز به نظارت دقیق پزشکی دارند. برای اطلاعات بیشتر و تعیین داروی مناسب برای شرایط خاص خود، مشورت با پزشک متخصص روماتولوژی ضروری است.

درمان روماتیسم مفصلی به صورت ریشه ای :

رابطه بین نشتی روده و عدم تعادل میکروبیوم روده با درمان روماتیسم مفصلی یک موضوع تحقیقاتی فعال است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که اختلال در تعادل میکروبیوم روده ممکن است نقش مهمی در توسعه روماتیسم مفصلی داشته باشد. به طور خاص، تحقیقات پیش بالینی از دانشگاه کالج لندن نشان داده است که آسیب به پوشش روده مستقیماً با التهاب مفصل و شدت آرتریت مرتبط است.

درمان روماتیسم مفصلی

تفوت بین یک روده سالم و یک روده که دارای نشتی هست

این تحقیقات بیان می‌کنند که میکروبیوم روده می‌تواند از طریق تنظیم سیستم ایمنی میزبان، در پاتوژنز و پیشرفت روماتیسم مفصلی نقش داشته باشد. بنابراین، بازگرداندن تعادل روده با تغییر میکروبیوم می‌تواند یک استراتژی جذاب برای پیشگیری و درمان روماتیسم مفصلی باشد. همچنین، مطالعات بیان می‌کنند که تغییرات در میکروبیوم روده ممکن است به افزایش احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی مرتبط باشد.

توضیحات زیادی در مورد نشتی روده و میکروبیوم روده در ویدیوهای دیگر داده شده است که حتماً پیشنهاد می‌کنم ویدیوی مربوط به همین مقاله را نیز مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که راهکار‌های درمان نشتی روده و البته ایجاد تعادل در میکروبیوم روده در دوره جامع سلامتی هارمونی هورمون‌ها خدمت شما ارائه شده است. جهت استفاده از این دوره می‌توانید به قسمت محصولات مراجعه کرده و البته ویدیوهای مربوط به پیش نمایش دوره را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...