پروفایل
منوی دسته بندی همه مقالات

درمان التهاب روده یا ibd

در این قسمت از مقاله‌ها قصد داریم که درباره درمان بیماری التهاب روده یا آی بی دی صحبت کنیم (inflammatory bowel disease)
.
.
در واقع بیماری التهاب روده شامل دو بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌شود که از طریق التهاب مزمن طولانی مدت باعث آسیب به دستگاه گوارش می‌شود.
که می‌تواند در نهایت منجر به خونریزی دستگاه گوارش و علائمی که در پائین خدمت شما عرض شده، بشود.
معمولاً علت دقیق بیماری التهاب روده نامشخص است اما در کل مربوط به سیستم ایمنی و در بعضی موارد ژنتیک می‌شود که البته در انتهای مطلب تحلیل آکادمی مستر رژیم را خدمت شما عرض می‌کنم.

انواع التهاب روده کدام اند؟

 

کولیت زخمی یا اولسراتیو:

 در این بیماری التهاب و زخم در پوشش روده‌ی بزرگ و راست روده اتفاق می افتد.

بیماری کرون:

 در این قسمت لایه‌های داخلی‌تر دستگاه گوارش درگیر می‌شود و بیشتر در روده‌ی کوچک اتفاق می افتد. البته به جز روده‌ها ممکن است در قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش مثل دهان، مری و معده نیز آسیب ایجاد کند. که بیشتر با Th_17 مرتبط هست.

علائم التهاب روده چیست؟

علائم در بیماری التهاب روده معمولاً متغیر است یعنی می‌تواند در دوره‌هایی شدیدتر و در دوره‌هایی خفیف‌تر یا ناپدید شوند. که بسته به این که چقدر بیماری پیشرفته‌تر باشد هم علائم شدیدتر است، اما علائم در دو بیماری مربوط به التهاب روده یعنی کرون و کولیت اولسراتیو تقریباً مشابه است و علائمی که در هر دو وجود دارند و شایع‌تر هستند شامل:
  • خستگی
  • اسهال
  • درد و گرفتگی شکم
  • خون در مدفوع
  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها

التهاب روده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در دو نوع بیماری التهاب روده که گفته شد یعنی کرون و کولیت اولسراتیو ممکن است از هم تشخیص داده نشوند. اما با توجه به محل ایجاد که گفته شد می‌توان تا حدودی آنها را از هم افتراق داد.
تشخیص اصلی نیز معمولاً با بیوپسی یا نمونه برداری از دستگاه گوارش مشخص می‌شود.

عوارض التهاب روده یا ibd چیست؟

عوارض التهاب روده یا ibd

Complications of intestinal inflammation

ابتلای طولانی مدت به بیماری التهاب روده یا ibd می‌تواند باعث گسترش التهاب در روده و همچنین ابتلا به سرطان روده شود.
همچنین در موارد شدید منجر به آرتریت، ضایعات پوستی و التهاب چشم‌ها شود.
به علاوه داروهایی که در درمان علامتی این بیماری داده می‌شود؛ مصرف طولانی مدت آنها می‌تواند باعث پوکی استخوان و فشار خون شود.
عوارض دیگر شامل بیماری‌های مجاری صفراوی و کبدی، لخته شدن خون و کم آبی در بدن است.

بیماری التهاب روده در پزشکی چگونه درمان می‌شود؟

امروزه درمان بیماری التهاب روده یا ibd به دو صورت درمان دارویی و عمل جراحی است.
درمان دارویی شامل:
 ۵آمینو سالیسیلیک اسیدها/داروهای تعدیل کننده‌ی ایمنی/کورتیکواستروئید ها و داروهای بیولوژیکی.
درمان جراحی: 
شما با برداشتن قسمت‌های آسیب دیده‌ی روده و یا دستگاه گوارش.
همچنین درمان‌های دیگر شامل سلول‌های بنیادی در دست تحقیق است و نتایجی هم از درمان با پیوند مدفوع و اصلاح میکروبیوم روده دیده شده است.

تحلیل آکادمی مستر رژیم (misterdiet) در مورد علت و درمان بیماری التهابی روده؟

در مورد بیماری التهاب روده یا ibd همان‌طور که گفتیم علت اصلی یک اختلال در سیستم ایمنی است البته ژنتیک نیز تأثیر دارد اما علت اصلی آن اختلال ایمنی است.
طبق مقالات و آزمایشات منتشرشده امروزه قسمت اعظم کنترل سیستم ایمنی ما بر عهده‌ی میکروبیوم روده یا میکروب‌های هم زیست روده هست که باید در یک تعادل باشند و اختلال در تعادل تعداد این میکروب‌ها می‌تواند باعث ارسال پیام‌های ایمنی نامناسب و در نتیجه عدم توانایی تشخیص درست در سلول‌های ایمنی ما بشود. به علاوه یک عامل مهم دیگر که روی سیستم ایمنی ما تأثیرگذار هست و می‌تواند باعث تحریک نابجای این سیستم ایمنی و به دنبال آن التهاب‌هایی در بدن بشود شکسته شدن سد روده یا نشتی روده است که در مقاله مربوط به نشتی روده بیشتر در مورد آن صحبت کرده‌ایم.
آی بی دی

ibd

طبق تحقیقات افرادی که در گذشته‌ی بیوتیک‌های بیشتری مصرف کرده‌اند معمولاً بیشتر مبتلا به بیماری التهابی روده می‌شوند چرا که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث از بین رفتن میکروب‌های همزیست و مفید در روده ما بشوند و همچنین به دنبال آن پیام‌های اختلال در سیستم ایمنی را ارسال کنند. رژیم غذایی نامناسب نیز شامل مصرف بی‌رویه غذاهای کربوهیدراتی تصفیه‌شده و شیرین و مصرف نادرست سبزیجات و گوشت‌ها عامل مهمی در از بین بردن تعادل میکروبیوم روده و ایجاد نشتی روده هست.
اما درمانی که آکادمی مستر رژیم به این افراد پیشنهاد می‌کند شامل بهبودی در سد روده و همچنین تعادل در میکروبیوم روده در کنار یک سیستم هورمونی مناسب به این افراد کمک می‌کند که به سلامت قبلی خود بازگردند و علائم بیماری در این افراد بهبود یابد. که تمام راهکارها و توصیه‌های مهم به علاوه آموزش کامل در این زمینه را در دوره جامع سلامتی هارمونی هورمون‌ها خدمت شما به تفصیل توضیح داده‌ایم.
هموستاز

homeostasis

جهت فهم بیشتر موضوع پیشنهاد می‌کنیم که ویدیوی مربوط به این قسمت را مشاهده کرده و حتماً تجربیات، پیشنهادات، نظرات و سوالات خود را در کامنت های این مقاله با ما به اشتراک بگذارید در اسرع وقت پاسخ گوی شما دوستان عزیز هستیم.
آکادمی مستر رژیم امیدوار است که بتواند گام مهمی در سلامتی افراد جامعه برداشته باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...