پروفایل
منوی دسته بندی همه مقالات

درمان قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)

در این مقاله قصد داریم در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، علل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک، عوارض تنبلی تخمدان و درمان‌های موجود و پیشنهادی آکادمی رژیمی مستر رژیم برای تنبلی تخمدان و دیگر موضوعات مربوطه توضیحات کاملی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.
.
.
[ez-toc]
.

یکی از علت های مهمی که باید به خاطر آن توجه بیشتری به درمان این سندرم داشته باشیم این هست که سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان فقط محدود به عوارض و علائم لحظه لحظه ای خود نیست و باید برای جلوگیری از غوارض جدی و قابل توجه بعدی سریعا نسبت به کنترل بیماری اقدام کرد.بنابراین مطالعه این مقاله و انجام پیشنهادات قطعا کمک شایانی به کیفیت زندگی شما خواهد کرد.در پایان نتیجه گیری مهمی توسط آکادمی مستررژیم خدمت شما ارائه خواهد شد.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی. تخمدان از اختلالات هورمونی مربوط به دوران بارداری در خانم هاست.که به علت عدم تعادل در ترشح هورمون های جنسی و آندروژن همراه یکسری علائم و نشانه های مردانه در خانم ها بروز میکند.در واقع در حالت طبیعی هورمون های FSH (هورمون محرک فولیکولی)وLH(هورمون لوتئینی کننده)که از هیپوفیز ترشح میشوند در مقدار تعادلی و سالم خود تاثیراتی روی تخمدان ها گذاشته که با آزادسازی تخمک و ترشح استروژن بیشتر یک محیط مناسب در رحم برای آمادگی یک حاملگی احتمالی ایجاد میکنند که شامل پرخونی و ضخیم شدن دیواره ی رحم میباشد که اگر تخمک آزاد شده در این زمان به اسپرم برخورد نکند به ترتیب میزان هورمون ها تغییر کرده و با ریزش دیواره ی رحم و بازگشت به حالت قبلی خود خونریزی های منظم ماهیانه رخ میدهد.و اگر هم به اسپرم برخورد داشته با ادامه ی ترشح بیشتر پروژسترون دیواره ی رحم زخیم تر شده و خونریزی اتفاق نمیافتد و شرایط به سمت بارداری پیش میرود.

.
.
کیست تخمدان

Ovarian Cysts

.
.
اما وقتی که سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا تنبلی تخمدان وجود داشته باشد این بار میزان FSHکمتر از حد طبیعی شده و LHافزایش می یابد.این شرایط هورمونی جدید شرایطی ایجاد میکند که تخمک ها به خوبی آزاد نشده ،در تخمدان ها باقی مانده و شرایط پلی کیستیک ایجاد میکنند؛به همین ترتیب با کاهش ترشح استروژن هورمون زنانه و افزایش تستوسترون و اثرگذاری آن علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد میشود.

نشانه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک کدام اند؟

حداقل ۲ نشانه از ۳ نشانه‌ی زیر می‌تواند به پزشک شما برای تائید تخمدان پلی کیستیک کمک کند.
  • قاعدگی‌های نامنظم
  • افزایش هورمون‌های مردانه یا آندروژن ها
  • تخمدان‌های پلی کیستیک یا دارای چندین کیست
.
علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

Symptoms of polycystic ovary syndrome

.
.

   به علاوه شامل:

  1. چاقی
  2. رویش مو در صورت، پشت لب، خط ریش، قفسه سینه
  3. جوش و آکنه
  4. مشکلات بارداری
  5. پوست تیره و ضخیم در ناحیه زیر بغل (آکانتوز سیاه دارای ظاهر مخملی و ضخیم تر از پوست عادی)
  6. افزایش فشار خون
  7. مشکلات کلسترول
  8. افزایش قند خون

نحوه‌ی تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک؟

در سونوگرافی شاهد افزایش حجم تخمدان به بیش از ۹ میلی‌لیتر، وجود کیست‌های ۲۸ میلی‌متری به تعداد ۱۰ یا بیشتر در هر تخمدان و افزایش چگالی استرومای رحم (هایپرپلازی آندومتر)) هستند.
اختلالات متابولیکی از جمله افزایش سطح سرمی هورمون‌های LH، تستوسترون، انسولین، پرولاکتین و مقاومت به انسولین در این بیماری شایع است.
مقاومت به انسولین به عنوان یک فاکتور اصلی در پاتوژنز سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS می که با آزمایش HOMA-IR قابل تشخیص می‌باشد.

علل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

اگرچه دانشمندان علت اصلی را نمی‌دانند اما عوامل زیر جز ٔ تأثیرگذارترین ها هستند به خصوص مقاومت به انسولین.
مقاومت به انسولین
وراثت
درجه‌های پائین التهاب
رشد غیر نرمال جنینی

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان؟

تنبلی تخمدان می‌تواند باعث افزایش احتمال به وجود آمدن این بیماری‌ها بشود:
  1. دیابت نوع ۲
  2. آکنه یا جوش‌ها
  3. فشار خون بالا
  4. کلسترول غیر نرمال
  5. تری گلیسیرید بالا یا کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب.
سطح بالای پروتئین C- reactive. یکی از شاخص‌های بیماری‌های قلبی.
سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها که سبب ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند.
کبد چرب غیر الکلی (التهاب شدید کبد که به علت تجمع چربی در آن رخ می‌دهد بیشتر به دنبال مقاومت به انسولین)
آپنه خواب یا ایست تنفسی در خواب
خونریزی‌های غیرعادی رحمی
سرطان دیواره رحم (سرطان آندومتر) که به دلیل مواجه مکرر با مقادیر بالای استروژن ایجاد می‌شود.
دیابت بارداری یا فشارخون بالای بارداری

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک؟

درمان این بیماری. معمولاً بر پایه‌ی استفاده از داروهای تأثیرگذار هورمونی به‌منظور کاهش آندروژن ها و افزایش حساسیت انسولین که به نظر عامل اصلی ایجاد کننده باز هم پس از قطع دارو شروع به ادامه فعالیت بیماری‌زایی خود دارد.
چکاب منظم و به موقع فاکتورهای خونی می‌تواند در کنترل کمک کننده باشد.
توصیه به ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب توسط پزشک.
تنظیم چرخه‌های قاعدگی به کمک داروهای ضدبارداری با دوز پائین توسط پزشک.
مصرف پروژسترون در روزهایی از ماه طبق دستور پزشک.
داروهای کمک کننده به قند خون و حساسیت انسولین مانند متفورمین، مکمل کرومیوم.
مصرف داروی اسپیرونولاکتون برای رفع موهای زائد در دوران غیر بارداری با دلیل آسیب به جنین.

استفاده از دارو برای تحریک تخمک‌گذاری:

اگر شما قصد بارداری داشته باشید شاید نیاز باشد تا برای تحریک تخمک‌گذاری از این داروها مصرف کنید. کلومیفن یک داروی خوراکی ضد استروژن است که در نیمه اول چرخه قاعدگی مصرف می‌شود. لازم است ذکر شود که پزشکان برای تحریک تخمک‌گذاری معمولاً با متفورمین آغاز می‌نمایند و بعد در صورت لزوم از کلومیفن هم برای کمک به تحریک تخمک گذاری استفاده می‌شود.
اگر با وجود مصرف کلومیفن و متفورمین باردار نشدید، ممکن است مصرف گنادوتروپین‌ها (هورمون محرک فولیکول یا FSH و هورمون جسم زرد یا LH) از طریق تزریق توصیه شود. تأکید مجدد این موضوع اهمیت دارد که هیچ‌کدام از این داروها را به‌طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک نباید استفاده نمایید.
در آخر عمل جراحی مربوطه برای تحریک تخمک گذاری به واسطه‌ی کاهش آندروژن ها.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک ارائه‌شده توسط آکادمی مستر رژیم؟

در بالا در مورد علل متفاوتی که می‌تواند باعث ایجاد سندرم یا نشانگان تخمدان پلی کیستیک بشود صحبت کردیم. و همان‌طور که متوجه شدید این بیماری به علت عدم تعادل هورمونی هست. 
اما چیزی که کمتر به آن توجه شده است نقش مقاومت به انسولین در اختلالات هورمونی هست که می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد عوامل دیگر ایجاد کننده‌ی این بیماری بشود که در بالا عرض کردیم. 
به علاوه اختلالات التهابی که قسمت اعظم آن توسط روده و میکروب‌های هم‌زیست آن تنظیم می‌شود. پس چیزی که در پزشکی به آن توجه نمی‌شود و متأسفانه تمرکز بیشتر روی داروها هست این هست که ما برای درمان ایجاد حساسیت به انسولین و ایجاد تعادل هورمونی در کنار ایجاد یه میکروبیوم سالم جهت کنترل اختلالات التهابی است اما بدون دارو و ایجاد وابستگی که نیاز به اطلاع از مکانیسم‌های تحریک غذایی و ساعات هورمونی بدن دارد. که در این مورد در ویدیو مربوط به این مقاله بیشتر توضیح داده‌ایم و تمامی راهکارهای تعادل هورمونی در بدن را بدون استفاده از دارو و مکمل و از طریق مکانیسم‌های درونی بدن در دوره‌ی آموزشی جامع سلامتی هارمونی هورمون‌ها کاملاً به‌تفصیل توضیح داده‌ایم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...